Getuigenis AXA Afbeelding: hoofdkantoor AXA te Brussel. Afbeelding: wapperende vlaggen van AXA. Afbeelding: logo van AXA met tekst bank en verzekeringen anders bekeken. Bijna 9 maand werken we nu met Passwerk, de organisatie die mensen met het autismespectrumstoornis (ass) plaatst in bedrijven. Vergeet Dustin Hoffman in Rainman maar denk eerder aan Einstein of Darwin en andere illustere voorgangers bij wie de grens tussen contactgestoord en geniaal op een flinterdunne lijn lag. Nauwkeurig en uiterst grondig, geconcentreerd en met oog voor het kleinste detail zijn maar enkele eigenschappen van mensen met ass. Uit onderzoek blijkt dat mensen met ass meer voorkomen rond plaatsen als Cambridge en Silicon Valley, waar men goochelt met technologie en data. Bij AXA zetten we voorzichtig enkele eerste stappen binnen IBT², het IT en Business Transformation departement. En die ervaring is goed. Heel goed, zo blijkt bij een recente rondvraag. “Het zit in onze bedrijfscultuur om mensen met een handicap te helpen en kansen te geven.” zegt Ingrid Anthonissen, Manager Delivery Center Testing Bank. “In dit geval is het zelfs een win-win situatie. Voor het project WEVOL, waarbij we alle interne AXA-medewerkers van een nieuwe PC voorzien met Windows7 en de laatste Internet Explorer browser, moeten we testen of al onze applicaties en toepassingen blijven werken. Het is tijdrovend precisie werk waarbij men afwijkingen tussen 2 schijnbaar gelijke situaties moet zoeken. Enkele jaren geleden hadden we al eens een piloot lopen omdat, Els Blaton, ons voormalig Head of IT en Business Transformation, heel sterk in dit soort projecten gelooft. Toen dat succesvol bleek, was het vandaag slechts het stof van een succesvol recept blazen.” Johan Cappaert, Test coördinator voor het WEVOL project en zelf een persoon met ass was meteen verkocht om mensen van Passwerk in te passen. “In september 2011 kwam Jelle mijn team vervoegen. Aangezien we zeer tevreden waren van zijn werk en inzet, hebben we Passwerk gevraagd nog een tweede persoon te sturen. In december kwam Roeland het team versterken. Werken bij een reus als AXA heeft zo zijn voor– en nadelen. Het goede is dat je veel kan bijleren. Het minder goede is dat het niet altijd even eenvoudig is om binnen de maatschappij de juiste personen te vinden om informatie te vragen over een bepaalde applicatie. Men durft nogal eens verdwalen in de grote structuur die AXA is. Gelukkig kunnen we hier rekenen op de hulp van Chantal Van Herck, Team Lead DCT, die ons helpt in geval van specifieke problemen. Niettegenstaande het feit dat ons clubje van drie voor 100% uit mensen met ass bestaat, is de samenwerking toch niet vanzelfsprekend te noemen. We zijn drie verschillende individuen en het feit dat we alle drie ass hebben brengt ons misschien wel wat dichter bij elkaar, maar verandert niets aan het feit dat elk van ons zijn eigen weg bewandelt. We zijn erg individueel ingesteld; einzelgängers in de ware betekenis van het woord. Dat levert door de band genomen weinig problemen op zolang het werk concreet en duidelijk is en we niet teveel afhankelijk zijn van informatie van buitenaf. Geef ons een applicatie die getest moet worden en we gaan aan de slag. De manier van werken bij AXA leent zich niet altijd evengoed voor personen met ass. In grote mate wordt er tijd gemaakt voor overleg en uitdieping van wat moet gebeuren. De whiteboard sessies bijvoorbeeld werken niet optimaal omdat er enkel over de formele aspecten van het werk (due dates, planning, reporting, estimaties, mandays, high-level test scenario’s, enz...) gesproken wordt. Het gaat nooit over de inhoud. Daarenboven is het gebeuren rond de whiteboard een groepsgebeuren en dat is nu net waar mensen met ass het wat moeilijk mee hebben. Toch slagen we erin een plaats te vinden die voor elk van de betrokken partijen werkt. We kennen onze plek, kwijten ons van onze taken en soms heeft dat ook voordelen. Jelle, Roeland en ikzelf doen liever het werk op zich in plaats van erover te spreken. Een uitspraak van Jelle: als we ons de afgelopen 6 maand beperkt hadden tot het eigenlijke werk en er geen discussies over hadden gevoerd, was het klaar geweest op 1 maand. Dat spreekt boekdelen!” Het is een gegeven dat AXA veel waarde hecht aan duurzaam ondernemen, diversiteit ondersteunt en kansen geeft. Werken met Passwerk past dan ook in die optiek maar was nooit mogelijk geweest zonder de uitgesproken steun van Els Blaton en haar management team. Door de competenties van mensen met ass optimaal uit te spelen in het Test team van IBT², winnen we allemaal. Defecten worden specifiek gezocht en snel gevonden (bijna 500 tot op heden). Mensen met ass verwerken informatie op een heel andere manier dan mensen zonder en hebben maar weinig verbeelding. Alles is concreet en absoluut. Zegswijzen en spreekwoorden gaan dus aan hen voorbij. Maar analyses maken is hun kopje thee. Ze bekijken alles, slaan het op, catalogeren en werken heel gestructureerd, waardoor defecten ook sneller en beter opgelost kunnen worden. Het werken met Passwerk is wat AXA betreft een aanrader. De kwaliteit van het geleverde werk is prima en de passwerkers worden uitstekend omringd en ondersteund door de jobcoaches van Passwerk die regelmatig langs komen om kleine suggesties te maken over hoe de werkomgeving aangepast kan worden aan de noden van mensen met ass. Er wordt op dit moment naar een derde persoon van Passwerk gezocht om binnen AXA tewerkgesteld te worden. Een mooier bewijs dat we tevreden zijn, kan je niet krijgen. AXA in België 3 miljoen klanten vertrouwen op AXA voor hun verzekeringen en bankproducten, zijnde één gezin op twee. Daarom werkt AXA samen met 5.000 verzekeringsmakelaars en 920 zelfstandige bankagenten, en telt het meer dan 5.000 medewerkers. In 2011 heeft AXA Belgium een omzet van 4,2 miljard euro gerealiseerd.