Terug opstarten op locatie bij een klant: interview met één van onze jobcoaches

Test engineer Paul zette als eerste Passwerk-consultant de stap naar een gedeeltelijke heropstart bij de klant, in dit geval NxtPort. We vroegen aan zijn jobcoach Femke hoe zij dit proces vanuit haar perspectief heeft ervaren.

Welke maatregelen heeft NxtPort genomen teneinde een heropstart On Site mogelijk te maken?

In samenspraak met NxtPort, heeft Paul een relatief snelle heropstart On Site kunnen maken omdat het voor Paul niet altijd evident bleek om voltijds aan telewerk te doen. Meer specifiek mag hij sinds enkele weken deeltijds weer aan de slag vanuit zijn werkplek. Daar worden de nodige veiligheidsmaatregelen erg correct opgevolgd. Zo worden handgel en ontsmettingsmiddel steeds voorzien, zijn er ook maskers te verkrijgen en stelde de gebouwbeheerder ook een circulatieplan op voor de gemeenschappelijke delen van het gebouw. Verder werd het team van NxtPort in twee opgedeeld om de continuïteit te garanderen en werden er tijdelijk vaste werplekken bepaald die week om week mogen gebruikt worden om de social distancing te garanderen.

Om al deze uitzonderlijke maatregelen aan Paul toe te lichten, had Vanessa (SPOC – Single Point of Contact) ervoor gezorgd dat ze de eerste dag van de heropstart aanwezig was om Paul alle veiligheidsmaatregelen toe te lichten.

Wat heeft Passwerk hiervoor bijkomend ondernomen?

Ook vanuit Passwerk werden uiteraard de nodige maatregelen getroffen die Paul in staat zouden stellen om met een veilig gevoel zijn taken weer aan te vatten bij NxtPort. Zo werden er uitwasbare mondmaskers vanuit het bedrijf voorzien, waaraan ik als jobcoach de nodige instructies voor Paul heb gekoppeld. Verder heb ik, vanuit mijn rol als jobcoach, alle praktische elementen proactief en in detail overlopen met onze SPOC Vanessa. Op die manier was het voor beide partijen helder wat men van elkaar kon verwachten om de heropstart van Paul vlot en veilig te laten verlopen.

Na de opstart volgde ik de progressie van Paul verder op de voet op en werd snel duidelijk dat hij op een heel succesvolle manier de draad weer had opgepikt bij NxtPort. De weinige collega’s op kantoor en de quasi lege bussen en trams op weg naar NxtPort, bleken voor Paul ook stimulerende factoren.

Zag de consultant - in dit geval Paul - het zitten om terug op locatie bij NxtPort te gaan werken?

Absoluut. Paul bleek al snel moeilijkheden te ondervinden om voltijds van thuis uit aan de slag te gaan. Voor hem voelde een gedeeltelijke terugkeer naar kantoor als een opluchting aan. Paul ondervond ook geen angst om het openbaar vervoer opnieuw te nemen en hij was goed op de hoogte van de veiligheidsmaatregelen.

Werd er door jou extra aandacht besteed aan de opvolging van Paul?

Omdat ik weet dat het voor Paul niet evident is om aan telewerk te doen, heb ik het aantal telefonische contacten met hem verhoogd. Een belangrijke focus hierbij lag op het samen vormgeven van een aangepaste dagindeling -en structuur. Zo werd hij bijvoorbeeld elke ochtend rond 9 uur opgebeld door Vanessa, zijn SPOC bij NxtPort, voor het afstemmen van zijn workload. Voor Paul gold dit telefoontje als een duidelijk startschot van zijn werkdag. Verder is Paul ook begonnen met een dagelijks wandelmoment. Op die manier garandeerde hij zichzelf de nodige ontspanning en menselijk contact.

Waren er bepaalde nadelen verbonden voor Nxtport aan het thuiswerk van Paul?

Doordat Paul thuis niet over een aparte bureauruimte beschikt, is het lastig voor hem om werk van privé te scheiden. Die overlap heeft een duidelijk nadelig effect op het bewaken van de nodige structuur en zijn concentratievermogen. Daarenboven had Paul ook de pech dat zijn buren zware werken aan het uitvoeren waren, waardoor het er haast permanent lawaaierig was.

Waarom heeft NxtPort beslist om terug on site op te starten?

Hoewel thuiswerk doorheen COVID-19 de standaard blijft voor NxtPort, werd beslist om de medewerkers de mogelijkheid te bieden om op kantoor te werken op vooraf afgesproken dagen. Die tegemoetkomingen gelden in de eerste plaats voor die werknemers die het moeilijker hebben met telewerk, alsook voor het opstarten van nieuwe werknemers en de opleiding.



Jobcoach Femke


Berchem (HQ)
Posthofbrug 12 bus 7
2600 Berchem

Brussel
Dieudonné Lefèvrestraat 4
(Be-Here)
1020 Brussel

Hasselt
Kempische Steenweg 311/2.04
(Corda Campus)
3500 Hasselt

Roeselare
Kwadestraat 151a bus 41
(Westwing Park)
8800 Roeselare

Logos-13_edited.png

Partner:

M2Q.png

Partner van:

© 2020 Passwerk

Logo Passwerk-small-12.png
  • social-26
  • social-27
  • twitter-04